Már a web elindulásakor felmerült az igény annak a kérdésnek a megválaszolására, hogy milyen olvasottsága van egy weboldalnak. Pontosan úgy, ahogy például az újságok olvasottságát, úgy a honlapok látogatottságát is szerette volna tudni annak tulajdonosa, vagy éppen a hirdető, befektető, … Mára egész kifinomult módszerek állnak a rendelkezésünkre, lássuk a legnépszerűbbeket!
Jelentsük ki már az elején, hogy önmagában az, hogy egy nap hány látogatónk volt, eléggé hitvány adat. Miért? Például azért, mert a látogatókról, legyenek tízen vagy tízezren, ebből a számból az égvilágon semmit sem tudunk meg.
Nem tudjuk a nemét, életkorát, érdeklődését, honnan, melyik weboldalról érkezett hozzánk, mennyi ideig olvasta az oldalainkat, hova kattintott, miért távozott…
És ezek az igazán fontos részletek teszik fontossá a látogatottság mérését.
A napjainkban legnépszerűbb módszer a Google Analytics. Segítségével a látogató szinte minden tulajdonsága megtudható azok közül, amit a Google engedélyez felénk. A látogatások számát, a látogatók érdeklődési körét, életkorát, visszatérő látogató-e, stb.
Egy másik hasznos szolgáltatás a Hotjar.
Ezzel kiderülhet, hogy mit is csinál valójában a látogató az oldalunkon. Értsd: meddig görgeti le az oldalt, hol akad el vagy szűnik meg az érdeklődés, hova kattint, mikor zárja be.
Ahogy a fenti gif-en láthatjuk, az egér/kurzor mozgatásából következtethetünk a tekintet összpontosítására, és ez alapján átértékelhetjük a tartalmunkat, figyelemfelkeltő blokkot tehetünk oda például, ahol nagy százalékban befejeződik a látogatás.
A clicky egy szintén nagyon okos elemző eszköz, realtime elemző, uptime figyelő kiegészítésekkel, és persze Heatmap-pel (ami amúgy a Hotjar-nál is fellelhető, csakúgy, mint a ManageEngine-nél és még több tucat másik analizáló oldalnál).